Registerbeskrivning Denna dataskyddsbeskrivning förklarar hur Pellon Group behandlar kundernas personuppgifter. Denna beskrivning omfattar: Personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter Vilka uppgifter vi samlar in Vilka rättigheter den registrerade har och hur de kan utövas Vad vi använder personuppgifterna till och vilken rättslig grund vi har för behandlingen Hur länge vi lagrar uppgifterna Mottagare av uppgifter och överföring av uppgifter till tredjeländer Vilka typer av risker som är förknippade med databehandlingen och hur vi skyddar personuppgifterna Personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter Pellon Group OyYrittäjäntie 1062375, YLIHÄRMÄTelefon: +358 6 4837 555E-post: pellon@pellon.fiFO-nummer: FI01844547 Vilka uppgifter vi samlar in och i vilket syfte De personuppgifter som Pellon Group samlar in kan delas in enligt följande: Uppgifter för identifiering och kontakt, såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress och personbeteckning i samband med avtal eller kreditvärdighetskontroll. Uppgifter om arbetsuppgifter, såsom befattning, arbetsbeskrivning eller ansvarsområde. Uppgifter relaterade till jobbansökningar och rekrytering, såsom namn, adress, övriga kontaktuppgifter, födelsedatum, uppgifter om önskat arbete, information i ansökan och CV (utbildning, arbetslivserfarenhet, språkkunskaper, kompetens, förtroendeuppdrag, fotografi), uppgifter från intervjuer och tester, annan information som den sökande lämnat (t.ex. löneanspråk, hur arbetstillfället hittades) samt uppgifter relaterade till hanteringen av ansökan. Uppgifter om användningen av vår webbplats, såsom cookies. Personuppgifter som samlas in direkt från den registrerade Vi samlar huvudsakligen in uppgifter direkt från den registrerade, till exempel vid kundservice eller när kunden själv lämnar uppgifterna via webbformulär, chatt eller e-post. Dessa uppgifter används för att kontakta kunden och tillhandahålla tjänster. Också webbplatsens besöksanalys baseras på användarens aktiviteter under besöket. Personuppgifter som vi kan samla in från tredje parter Vi kan samla in uppgifter från offentliga källor såsom företags webbplatser, företagsregister (t.ex. YTJ och PRH:s handelsregister) för att verifiera firmateckningsrätt vid avtal. Den registrerades rättigheter och hur de kan utövas Den registrerade har flera rättigheter gällande sina personuppgifter som vi behandlar. Dessa är: a) Rätt till tillgångDen registrerade har rätt att få tillgång till sina personuppgifter. Tillgången kan begränsas enligt lag eller för att skydda andra personers integritet. b) Rätt till rättelseDen registrerade har rätt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter. c) Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”)Den registrerade har rätt att begära att uppgifterna raderas, till exempel om: Samtycket återkallas och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen Den registrerade motsätter sig behandlingen och det inte finns berättigade skäl att fortsätta Behandlingen är olaglig d) Rätt att begränsa behandlingenDen registrerade har rätt att begära begränsning av behandlingen av sina personuppgifter. e) Rätt att invändaDen registrerade har rätt att invända mot behandlingen av sina uppgifter. f) Rätt till dataportabilitetDen registrerade har rätt att få ut sina uppgifter i ett maskinläsbart format. Detta gäller uppgifter som behandlas automatiskt på basis av avtal eller samtycke. Rätten gäller inte yrkesrelaterade kontaktuppgifter som behandlas i affärsförhållanden mellan företag, där behandlingen inte baseras på samtycke eller avtal där den registrerade är part. g) Rätt att återkalla samtyckeDen registrerade har rätt att när som helst återkalla sitt samtycke, utan att det påverkar lagligheten av behandlingen före återkallelsen. Återkallat samtycke kan påverka vår möjlighet att erbjuda tjänster. h) Rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndighetenDen registrerade har rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten om hen misstänker att personuppgifter behandlas felaktigt eller olagligt. För att utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss skriftligen: Pellon Group OyDataskyddYrittäjäntie 1062375, YLIHÄRMÄFinland Vad vi använder personuppgifter till och på vilken rättslig grund vi behandlar dem Vi behandlar personuppgifter för att uppfylla lagstadgade och avtalsenliga skyldigheter. De rättsliga grunderna för vår behandling är: Fullgörande av avtal Den huvudsakliga rättsliga grunden för vår personuppgiftsbehandling är fullgörande av avtal. Vi behandlar personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att leverera beställda produkter och tjänster. Rättslig förpliktelse Förutom avtal styrs vår verksamhet också av lagstadgade skyldigheter, såsom bokföringslagen, vilket kräver behandling av vissa personuppgifter. Samtycke Vi samlar in analysdata om användningen av våra webbplatser i utvecklingssyfte baserat på användarens samtycke. Du ger ditt samtycke genom att godkänna cookies när du besöker webbplatsen. När det gäller uppgifter som samlats in i marknadsföringssyfte begär vi alltid samtycke, vilket kan återkallas när som helst. Pellon Group Oy behandlar jobbansökningar med den sökandes samtycke. Den sökande har rätt att återkalla sitt samtycke när som helst. Hur länge vi lagrar personuppgifter Vi lagrar personuppgifter endast under avtalets giltighetstid och i sex (6) år efter att avtalsförhållandet har upphört, för att hantera eventuella avtalsförpliktelser, klagomål eller begäran om rättelser, såvida inte lagstiftningen (såsom bokföringslagen) kräver längre lagring. Vi lagrar webbplatsens analysdata i 26 månader i syfte att följa upp och utveckla marknadsföring och kundservice. Vid rekrytering lagrar vi personuppgifter kopplade till en specifik tjänst i två år och öppna ansökningar i tolv (12) månader från det att ansökan lämnats in. Mottagare av uppgifter och överföringar till tredje land Uppgifter kombineras inte med andra register och lämnas inte ut till tredje part, om det inte krävs enligt lag. Uppgifter relaterade till rekrytering kan delas för internt bruk inom koncernbolag samt med eventuella underleverantörer som deltar i rekryteringsprocessen, med vilka Pellon Group har ingått separata avtal om rekrytering och behandling av personuppgifter. Datasäkerhet Pellon Groups säkerhetsåtgärder syftar till att säkerställa tillgänglighet till information, skydd av personuppgifter och datasystem, garantera konfidentialitet, upprätthålla dataintegritet och minimera skador från eventuella avvikelser. Säkerhetsåtgärderna baseras på en riskbedömning och anpassas efter den information som ska skyddas och de risker som identifierats. Behandlingen av personuppgifter och säkerhetsåtgärderna följer gällande dataskyddslagstiftning. Ändringar i integritetspolicyn Våra rutiner gällande dataskydd kan komma att uppdateras. Eventuella ändringar publiceras på denna sida. Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter Varje registrerad har rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten om de upplever att deras personuppgifter behandlas på ett olämpligt eller olagligt sätt. Dataombudsmannens byråBesöksadress: Ratapihantie 9, 6:e vån., 00520 HelsingforsPostadress: PB 800, 00521 HelsingforsVäxel: 029 56 66700Fax: 029 56 66735E-post: tietosuoja@om.fi